söndag 25 oktober 2009

DEMENS OVERLOAD!!!

Jag ber om urskäkt i förväg..jag menar't inte om jag säger nått taksigt. Jag älskar henne men faan vad det kan vara jobbigt med demens ibland.

Jag hade bestämt mig för att ta en soft shoppingdag. Inte kläder utan affärer utanför stan...sånna som tar tid. Ikea, plantagen etc.
Fick den brillianta (!?) idén att jag kunde ta med mormor så hon fick komma ut. Bra idé där....inte!

Hon är ju så söt att man får kramp men ibland får man faan kramp för hon är så...jag kan inte sätta fingret på det....IRRITERANDE!!!

Jag vill driva runt lite på Plantagen och kolla på pynt..som jag skulle kunna ha om jag hade ett hus. Det är drömmen. Snygga snirkliga eldkorgar, marshallhållare, ljusstakar etc.

PRECIS ALLT KOMMENTERAS! Varenda sak jag tar upp är "men he.r.r.E.gud så fult", "neeej", "lägg tillbaks den där", "vaad skall du med den till" "usch så prylig" så NEGATIV hela tiden!! Var kommer det ifrån?? Hon har inte varit neggo förr. Jag brukade älska att handla med henne förr.

Sedan mitt i allt så fick hon magknip och deklarerade att det skulle rinna igenom närsomhelst. Jahapp...vi stog mitt i juldekorationerna..utan en toa i sikte. Hon har aldrig haft sånna problem förr och på sista dagarna har det hänt ca 3 sånna olyckor...inte sånna av det mildare slaget om man säger så :P

Hon var inte som hon brukar..utan som ett barn som upprepade att hon minsann skulle bajsa på sig närsom helst. Väl inne på toan kom det inget iallafall.

Vi har varit på 3 affärer och 4 toaletter idag. Jag fick neka henne att hoppa ur bilen i sätta sig bredvid E4an och i mammas syrénberså.

Det var ett evigt toalettande och upprepande av saker och samma frågor ställa säkert 4 ggr.

Efter affärerna åkte vi till BarbaBitch för jag ville träffa min bästaste vän. På vägen dit frågade hon mig 4 gånger var vi var på väg och om det var okej med BB att vi kom dit. Sedan på hemvägen var det ett väldans tjat om huruvida vi hade stört BB och hennes familj TROTS att jag sade att vi gjort upp innan om att jag skulle glida förbi där.

Jag fick FLIPP när vi passerade den 345:e hastighetsskylten och ordet "schuttiiiiii" uttalades i en så artikulerad ton att jag undrade hur inkontinensen höll för trycket i uttalet.

Detta har vi talat om i hennes yngre dagar. Jag har körkort..jag har tom gått en "advanced driving course" och jag har stereoseende och kan således SE hastighetsskyltarna SJÄLV!!!!!

Så jag förklarade att som chaufför så var det mycket irriterande när någon satt och uttalade VARENDA skylt som dom åkte förbi och framförallt hastighetsskyltarna i en förebrående ton.

Hon skämdes kanske lite men det kommer va samma sak när vi åker nästa gång igen...jag vet det. Same procedure as last year Madam? Same procedure as EVERY year James!

Jag älskar henne mer än allt men en hel dag tillsammans kommer jag inte att göra på ett bra tag igen...
Det går inte nuförtiden.

När vi kom hem bråkade vi om maten...som vanligt ville hon inte äta det som fanns utan ha 1 pannkaka. Eftersom hon gått ner 22 kg och har diabetes så kan hon inte leva på EN pannkaka. Jag fick nästan slita bort henne från förberedelserna så jag kunde lägga upp maten, 2 små skivor kotlettrad och en potatis med gräddsås och äppelmos.
Stämningen i köket var inte nådig efter det :P som tur var var mamma där och hjälpte mig och stöttade när det tjaffasdes om töntiga mängder mat.

Jag hatar att TVINGA henne att äta. Men maten gick ner precis som jag visste att den skulle och det kunde jag såklart inte låta bli att påpeka :P varpå hon ser ut som en misshandlad slav i nya America och säger att hon var ju så illa tvungen och att det var en plåga.

Det går i vågor hur snurrig hon är men idag har det fan inte varit bra. Hon påminner mer och mer om sin storasyster B i hur händelseförloppet skedde. Hon hade samma form av demens.

Jag tänkte på en sak när jag såg en plågad småbarnsfamilj på IKEA. Det kunde varit värre ;)
En mamma och pappa och 4 ungar. Föräldrarna såg ut som jag kände mig efter en hel dag med mormor. Sammanbitna och spända som fiolsträngar såg jag hur dom försökte förklara för ADHD-BARN 1 att han skulle lägga av att hoppa omkring som en apa men jag såg hur det fullkomligen lyste i mammans ögon att hon ville ta ungen i håret och slänga honom genom luften 25 meter och riva loss ut sitt hår och skrika ett avgrundvrål. Pappan gnällde på mamman och mamman gnällde på ungen och ungen ..fortsatte med det han pysslade med varpå mamman gnällde på pappan.

Varför skaffar man 4 barn?

Varför tar man med dom till IKEA?

FRIVILLIGT??? PÅ EN SÖNDAG???

Jag mådde fan dåligt för den mammans skull. Det var ren panikilska i hennes ögon. Jag råkade titta lite för länge åt hennes håll och fick en såndär blick som jag kan kasta tillbaka på folk om jag är osminkad och har en dålig dag "VAFFAN GLOR DU PÅ RÅ...HAR KÄKAT BLÄNGSYLTA DITT JÄVLA FUCKO"...jag skämdes att jag fått henne att känna sig uttittad när jag bara ville slita tag i henne och ta med henne till min salong för 2 timmars massage och sen hem på tjejkväll med 3 liter vin och inga ungar. Hon såg ut att behöva det.

Hoppas hon får sig ett kvatitetsskjut ikväll :P och en massa kärlek, då kanske det är värt det :P

Nu babblar jag igen. Och klockjäveln är 23 IGEN. Fan att jag aldrig kan lägga mig i tid. :P

Jag har iaf tillagat en rostbiff i ugnen och god gryta med lamm så jag har lunchmat i veckan.

Nästa helg är jag ledig. Då skall jag göra något kul..jag vet inte vad än. Men inte fan är det ikea och plantagen iallafall...och är det så är det ensam. Som man SKALL shoppa. Ensam är stark..eller nått

1 kommentar:

Barbabitch sa...

Hahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!

Du får världens största stjärna i himlen!!!!
Jag kan upplysa dig om att det som du glömt att du ska göra nästa helg , är maskeraden hos mig.
Med början kl 16.
Och du ska göra feta paj , för det är knyt
och dricka alkohol!!
För Walter och Arvid kommer!
Så det så!!!

 
Web Analytics