onsdag 6 oktober 2010

Föda barn...

Det känns som jag har gjort det idag.

Nu är det naturligtvis inte jag som har gjort det utan min bästa vän som har gjort det istället...men jag lovar att jag har andats mig genom varenda krystvärk med henne i 8 timmar. Istället för att ha ett ihopsytt könsorgan efteråt så har jag darrande armar och brända handflator efter allt ryggnuggande och masserande...så jag klagar inte :S

Jag hade sagt till förstföderskan att hon skulle känna efter hur hon ville ha det och ringa därefter för jag ville inte vara ivägen. Men kl 10 ringde en liten make och bad mig komma till Slöddertälje där barnet skulle poppas.

Sagt och gjort....mot Slöddertälje Sjukhus! Jag hittade förvånansvärt bra och körde inte fel en enda gång :D

In på förlossningen där the mother to be struttade runt och hade softvärkar...det skulle snart ändras :P

Efter lite hurtiga skämt och lite allmänt skvaller så satte värkarna igång ganska duktigt och vi alternerade mellan badkaret och olika hängversioner i rummet..häng på handfatet, häng på sängen, häng hit och häng dit. Värkarna var ganska milda då men man såg hur färgen i hennes lilla ansikte gick sakta med säkert från rosig till ljusgrön.

Det var jag, blivande mormor och blivande pappan. Vi masserade, klappade, strök, knådade, gosade, gullade...allt för att distrahera henne från smärtan. Jag satt med legginsen uppkavlade och knådade mage genom värkarna i bubbelpoolen. Vi blev ganska blöta båda två kan jag lova men minnena är oförglömliga :)

Mormorn och jag smet iväg och tog en snabb thailunch halvvägs för att sedan komma tillbaka och värka vidare. När vi äntligen nådde 10 cm fick hon börja krysta. Stackars människa!!! Hon tryckte så jag trodde hon skulle explodera :O

Barnmorskan var underbar och hjälpte till med alla olika ställningar och hjälpmedel. Vi bytte ställning ganska ofta eftersom hon hade så sjukt ont. Hon gjorde allt utan smärtstillande...inte ens lustgas (besviken jag ville ju snatta lite lustgas :P).

Tillslut blev bebbe lite trött på att kämpa och barnmorskan hämtade doktorn som istortsett fistade stackars Äggi som vrålade högre än Ronja Rövardotters mamma...stackarn.

DÄR blev det för mycket för stackars pappan som vinkade åt mig att få byta plats med mig. Så jag intog första parkett och fick se sugklockan kämpa med hennes krystvärkar för att få ut bebbe. Plötsligt sade det splatt och jag fick en dusch fostervatten (tror jag :P) i ansiktet...gfast det var inte så farligt om man jämför med doktorn som fick hela brallorna och kallingarna (gissar jag) TÄCKTA av gegga :P där fick han för han fistade henne ;)

Ut kom en jätteliiten bebbe som var en liten grå skrynklig klump...shupp upp på magen fort som fan. Jag var så nyfiken på könet men jag fick snällt vänta det var ju inte MIN förlossning :P efter en eeeeeeeevighet fick vi se att detvar en flicka och då grät jag redan så mycket att jag knappt kunde andas...fast jag grät ännu mer när jag såg att det var en flicka för det hade hon önskat sig.

Jag trodde inte jag skulle gråta men det gick inte att låta bli...
Att se sin bästa vän man vuxit upp med, köpt godis med, gått i kör med, haft pjamaspartyn med, blivit full fösta gången med, delat allt med...först bli rund om magen och bli så vacker att man kan dö...sen ha ont och sen nästan DÖ av ont för att sen få sitt lilla knytte....shit !!!!

Jag ringde Emma och vrålbölade i telefonen "dä bläv en flickaahuhuhuhuhuhuhuhuhujag ärså huhuhuhuhhuhu lycklighuhuhuhuhuhuhuhu" Emma fick höra bebben vråla i bakgrunden som effekt ;P

Det här är en askondenserad version..jag fotade varenda vinkel (på begäran av mamman och av mig själv och emma) så vi kan återuppleva det igen någongång :P och skratta åt smärtorna som var involverade...heh...nä inte än...det var helt galet...jag trodde hon skulle gå av :(

Men nu har hon en liten mulattprinsessa och jag o Emma är mostrar :D
jag fick HÅLLA (känner mig som en 4 åring som fick hålla lillsyskonet själv första gången :D).

Vi hade ett jäkla schå att peta in bröstvårtan i munnen på den lilla som tappade fästet emellanåt :P

Jag fick återuppliva mina op-kunskaper och assistera reparationsprocessen. Vi behöver inte nämnamer än så...dom som upplevt det vet om vad det gäller och nu glömmer vi det :P men det var kul....för mig :P (ja jag vet jag är ego ;))

Shit!! Jag är helt färdig nu...

Körde hem en mycket lycklig nybliven mormor, gick ut med en mycket exalterad liten vovve som tyckte att jag luktade mycket gott i ansiktet (mmmm fostervatten :P) och nu har jag skrivit detta. Snark!

Ett enormt grattis till min älskade vän!! Tack för att jag fick vara med dig i varenda minut av din förlossning!! Det var underbart att få hjälpa dig!

Godnatt...och använd preventivmedel!!! ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilken fantastisk "gåva" att få vara med på bästisens förlossning, jag ryser och , ja jag erkänner, tårar när jag läser ditt inlägg. Det är en helt otroligt sak det där... Skulle kunna göra om det flera gånger... Bra jobbat! båda två :) Ska du skriva doola på visitkortet nu? Puss på kinden, efter tvätt förståss.. Bolel

BitterTwitter sa...

jag skall söka en dola kurs :D och sen skall jag bli barnmorska :D

Anonym sa...

Då var du ca 5 min bilfärd ifrån Mrs.o Mr Laphroaig =)

BitterTwitter sa...

NÄÄÄÄÄ?!

Anonym sa...

Joooo :)

 
Web Analytics