torsdag 15 september 2011

Da provar vi igen da...

nee...hon har mundiarre...vanta lite

okej...nu antligen. jesus...2 timmar av en monolog dar jag har svarat mmm aaaa mmm....

Okej nu kan jag skriva.

Jag vaknade tidigt idag och gick upp och duschade och gjorde mig fin infor begravningen. Jag hade en jattefin klassisk klanning i svart chiffong over en svart underklanning. Lagger upp en bild pa fejjan.

Till det fonade jag haret fint och blankt och sen satte jag upp det lite fint i nacken med blommor och hade ett parlhalsband och parlor i oronen. Det var som en ganska schysst 50-tals look. Svarta tunnstrumpor och svarta hogklackade, stilrent och korrekt. Vattenfast mascara och sen ivag for att kopa en ros innan jag skulle traffa familjen pa begravningsbyran dar hon lag "upplagd".

Har gor man namligen sa att man spacklar upp liken och har "visning" i en eller 2 dagar sa folk kan komma och saga adjo...valdigt olikt sverige. Det blev en mycket kansklosam cermoni idag for det var den saklllade "removal" delen da man tar sista avskedet till den oppna kistan innan den forsluts och kors till kyrkan.

Sa alla samlas kring kistan och gar fram en och en och kysser den avlidna pa pannan eller tar dens hand och viskar vad man vill sag och sen star man och pratar och grater eller skrattar eller vad man nu kanner for. Nar det var dags att ga brot Joe ihop och da brot alla ihop och vi fullkomligen drankte heltackningsmattan och Pams lik i tarar. Tillochmed dom vuxnare barnbarnen, typ 19-aringarna som jag beratted om i inlagget innan, brot ihop och grat hejdlost.

Hon var sa alskad och avgudad av sina pojkar och enda sondotter Ailish. Ailish hade sitt lilal tarfyllda ansikte begravt i min famn mest hela tiden. Hon grat sa hon skakade :(

Dar efter akte vi till kyrkan dar folk hade samlats och sasmaningom bar hennes barnbarn (dom starka grabbarna) in kistan och vi tagade in efter. Det ar en typisk katolsk cermoni med alla boner och sta upp och sitt ner och sta upp och sitt ner...at lite oblat och drick lite kristi blod och dela bakterier med hela kyrkan. jag tog en oblat men bangade pa vinet :P

Efterat var det horder av folk som ville framfora sina kondoleanser till familjen och jag stog bokstavligen och stottade upp Joe for han var lite svag och vagrade satta sig och jag var livradd att han skulle ramla. Han har sovit illa, atit daligt, ar gammal och inte helt frisk.

Tillslut var det dags att bege sig av i samlad biltrupp mot krematoriet dar man har en till cermoni. den ar lite privatare och i ett mindre kapell. Da ar kistan forsluten och det ar en sista chans for familjerna att ta farval.
Det var fint men avslutningen var lite for dramatisk for min smak.

Kistan star uppe pa en "scen" och man sitter i rader framfor med prallen i en talarstol framfor. Pa sidan av scenen har dom gardiner och pa slutet sager prallen att det ar dags for sista avskedet varpa han trycker pa en knapp och gardinerna borjar langsamt som fan stangas medan ljuset pa scenen dimmas ut och slackas. jag tror musik spelas samtidigt.

Det var nastan som en dromscen ur en film. Jag maste saga att jag blev ledsnare av att se hennes kista suddas ut bakom gardinerna an jag hade blivit om den bara hade statt kvar i rummet nar vi lamnade kapellet.

Gardinerna var i tunn tunn bomull och genomskinliga men skenorna dom akte pa var dubbla sa forst sag man kistan genom gardinen och det sag vackert ut...sen dimmade dom ljuset och drog med magiska knappen i talarstolen for andra gardinen over sa kistan liksom forsvann i en dimma.

Jag har aldrig sett nagot liknande men tydligen ar det sa det gar till har om man kremeras.

Pa var sida gardinen satt ALLA och kved av grat nar vi horde hur ledsen Joe var. han grat sa jag trodde han skulle ga sonder. Tva av hans och Pams soner ar ena riktiga kottbitar till killar och varje gang dom grat sag det ut som om dom skulle sprangas...dom blev lilaroda i nyllet och holl tillbaka tills dom expoderade i en snyftning. Den 3e sonen ar helt olik sina broder och ar spad och tyst. Dom andar ar flirtiga och hogljudda. Philip ar tyst men har enormt djup nar han val oppnar sig. Han grat sa tyst och lugnt att man knappt sag det.

Efter detta var det dags for puben. Alla akte tillbaka till hemkvarteret dar vi hade hyrt puben och alla samlades med drinkar och mat och tjo och tjim for att minnas det glada i livet. Manniskor som inte motts pa flera ar kramades, pratade och hade trevligt.

Mark OCH han fru var dar och det var MYYYSKO men tillslut smalte isen och vi pratade och kramades. Det kandes bra for sa mycket tankar har cirkulerat i mitt huvud under arens lopp kring dom. Inte om honom...utan om hur det hela slutade...hur kontakten tappades totalt.

Jag akte forbi deras hus for dom ville att jag skulle fa se det och traffa Marks mamma som jag alskar. Det var mysko som fan att vara dar igen och jag stannade inte sa lange :P men ater igen...skont att fa det ur varlden. jag vill inte ha NAGRA underliggande outredda konflikter eller NAGOT. Hatart!! Nu kan vi ses utan att ducka bakom buskar och hoppas att den andra inte sag en :p eller vara orolig hur det vore om man sags. Neutralt typ!

Debbie har messat mig idag...mysko beteende fran henne men hon namnde att vi kunde ata middag ute ihop morrn. jag tror hon vill beratta nagot for mig som hon inte velat ta pa telefon. jag har ingen aning om vad det ar men jag blir inte forvanad om det ar sa att hon ar allvarligt sjuk eller sa.

Jag blir ledsen saklart...men jag har pa kann att nagot ar allvarligt fel :/ vi far val se imorrn. Varsta utredningsresan detta.

Efter Mark och frugans bjudning sa akte jag med Lisa till stora kopcentret och traffade en av hennes kompisar och en av mina och Aimee och gick pa restaurang. Det var astrevligt. Efter det kom vi hem hit och sen borjade det babblas :P

Vissa gillar sin egen rost...andra bloggar :P for jag vill aldrig att nagon annan skall kanna som jag gor nar hon borjar babbla....jag far PANIK for jag vill inte lyssna for hon babblar pa cellniva om saker som kan goras sjukt mycket kortare och allt allt allt ar bara monolog.

Mina vanner far valja om dom vill lasa mina monologer ist haha.

NU skall jag sova. Imorrn jobbar Lisa (monologflickan) sa jag skall aka runt och gora mina grejjer sa far vi se om Debban hor av sig. Har aldrig sett henne bete sig sahar forr.

Nu ar Pam "begravd" och av...firad (?) askan kommer efter ett par manader tydligen. Den skall begravas i hennes familjegrav vid havet. Hon ville vila hos sina foraldrar.

Jag ar helt utmattad. Sa mycket karlek har florerat i luften idag. Alla har tagit hand om varandra som om dom var gjorda av glas och nu ar jag helt matt.
Hoppas verkligen att jag far ett kanslomassigt lugnt for att inte saga stillastaende liv, ett BRA tag framover nu.

Godnatt mina vanner <3

Inga kommentarer:

 
Web Analytics