lördag 4 september 2010

Jag älskar livet idag :D

Och jag kom just på en sak som skulle förgylla dagen ÄNNU mer.

Jag börjar med varför det är en fin dag hittills och sen tar jag det första sist :P

1) jag sov som en gudinna i natt. Älskar min säng sen jag gjorde om den. Jag höjde upp stommen så jag ser ut som princessan på ärten :P som min första säng var när jag bodde i Svartbäcken. Man sover fan bättre!! (eller så är det för jag har vänt på madrasserna och fått bort alla svackor etc :P) skitsamma...jag sover bra!!! Kuddarna är svala och luktar gott :)

2) Jag drömde en skitfrustrerande dröm imorse att jag tappat min plånka och var så stressad...men precis innan mamma ringde (vi snackar 2 sekunder) så hittade jag den i drömmen och var så glaaad!! Jag svarade tydligen med: HALLÅ...vad är det??! Stör mig inte jag skall fira att jag har hittat min plånbok...jag vill drömma vidare och njuta lite att jag hittade den *klick* hahaha. Jag har haft några roliga sånan där drömsamtal med mamma i mitt liv.

En gång kom hon in i mitt rum på natten och jag satt i sängen och knåpade med något och var riktigt upptagen. När hon frågade vad jag gjorde så svarade jag lite lätt irriterat att jag låste upp sängarna...(vad ser det ut som liksom?? Dum fråga!).

3...borde va nr 1) JAG HAAAAR ETT LIIIIV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mormor är inte hela mitt ansvar, mamma drar numer det större lasset med besök. hahahahahaaha jag måste berätta en sak. Åkte förbi mormor imorse för att hämta mammas mobil. Mormor hade blivit tillfrågad av både mig och mor om hon skulel med på höstmarknad på Ulva Kvarn (Vulva Kvarn :P).

Till MIG hade hon sagt...neeej inte vill ni ha miiig med heller...jag sinkar er (dvs en massa skit ist för att bara rakryggat säga nej tack). Till mamma hade hon sagt "jag får se".
Jag ringde på dörren och hör tunga hostningar och hon hasar sig fram till dörren och ser ut som 7 svåra år. Dock skiner hon upp när hon ser att det är jag. Jag blir orolig att jag smittat henne eftersom hon är bräcklig.

Då börjar hon fnissa som en 5-åring och gömmer ansiktet i händerna och säger: nääää jag är inte sjuk...jag trodde det var mamma som kom och jag ville inte ut på marknaden...
Hahahaha den lilla satmaran :P jag började ASGARVA och sade att hon var en ondskeful liten fegis ;) hon sprang runt och sa: men säg inget till mamma nu...du säger väl inget till din mamma...nu håller du din trut när du kommer ut till biiiilen...förstår du det??

Jag bara skrattade :P Hon har börjat ljuga som fan sen hon blev gammal. Skyddmekanism såklart men det är faktiskt ganska kul ibland. Hon står och blånekar att hon gjort något som man precis såg henne göra hahaha. Som ett barn. Nu är det mesta kul med mormor för nu har jag distans.

Förrut när hon bodde hemma och började bli dement var jag så ledsen för varje konstig sak som hände. Sen när hon flyttade hit så kunde man fortfarande bli ledsen för man hade inte accepterat att hon var annorlunda. Sen blev det irriterande för det var så mycket och så nära. Nu kan jag njuta av mormor igen.

Vi blir båda glada att ses numera...för det är kanske 1 eller 2 ggr i veckan :) ist för 4 ggr per dag :P och hon verkar må lika bra ändå.

En enorm sten har fallit från mitt hjärta.

4) salongerna flyter på..inget är kaoskaos som det var i början...innan man fick rutinerna. Hunden funkar och har sin dagmatte när jag jobbar. Mamma är nöjd med jobbet, bror håller sig i skinnet och jag saknade(!?) honom när han var borta på semster en vecka i Turkiet. (det där sista kanske vi inte skall lägga för stor vikt vid för det kan LÄTT ändras :P haha).

Mina stora orosmoment i livet har varit: föräldrars hälsa etc, lillebrors framtid, mormor, salongerna, hunden och min sorg över Jonas.

Jag kan ticka av allihopa nu. Visst saknar jag Jonas varje timme..äh varje minut. Men är det inte besvarat så är det inte. Det ger sig när det ger sig. Jag stressar inte över det mer. Jag stressar inte över mormor, hon har folk som kan ställa upp om jag inte kan och salongen går inte under utan mig, pappa har en fru, mamma har lillebror och 2 katter som hon älskar. Lillebror har underbar kontakt med mamma eller med alla egentligen, har aldrig varit så bra...det är jättekul).

Sen jag kom hem till Sverige har mycket hänt i en takt som varit sjuklig emellanåt. Jag har nog inte varit så bra på att hantera det som jag har trott. Jag har kännt mig som jag satt i en vagn i en bergochdalbana som rusade genom osäkerheter, kärlek, skit, lycka, sorg, tårar allt i ca 360 km/h och jag försökte verka balanserad under tiden.
Nu först, känner jag att jag kan andas, ta egna beslut, ANDAS...har jag sagt ANDAS!!

Dom som har läst den här bloggen från början vet hur jag har skrivit inlägg som "jag kan inte andas, det snurrar för fort, jag hinner inte med, jag står inte ut, jag vill skrika etc".

Det kanske kommer fler sånna inlägg...livet är ju inte som man tror att det är..eller inte som man hoppas..alltid :P men nu har jag lärt mig att det är jag som bestämmer hur jag skall hantera det som sker. Bara jag!

Jag har tackat ja till en middagsbjudning idag. JAG!? Tackat ja!? Till middag!? jag brukar ha sjuttiotusen saker att göra, säga "ät ni så kommer jag sen" och om jag åkte komma en stund och sen rusa vidare..eller rusa på och komma med någon keff ursäkt till varför jag inte kom alls (och må dåligt efteråt). Egentligen ville jag men jag vågade liksom inte slappna av.

Men nu känner jag harmoni i själen. På riktigt. Jag har ett liv igen. Min lägenhet för mig själv. Jag skulle kunna hänga i takkronan och pilla mig i naveln, ingen skulle kunna komma o säga något hahaaaaaaaaa. Jag skall göra om lite..fräscha upp...piffa till! Ålderdomshemmskänslan skall VÄCK!

5) Faaaan om jag skall hålla på såhär får jag fan byta namn på min blogg....BitterKvitter hahahaha
Närå...det är snart måndag igen...då landar jag på ansiktet i en regnpöl efter att jag halkat i en hundskit (producerad av harry) och blir garvad åt av nån snygg karl :P
Jag vet nog hur livet är :P

Men....det är ganska skönt när det är som idag!

Och jag skall ta HOJEN hem till Boel där Ullis och Sara är också, ist för bilen för jag slipper hunden för den skall mamma ta till mormor (så jag slipper inte bara hunden utan mamma OCH mormor ikväll (på ett kärleksfullt sätt))

Braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vaa?

Ååååh nu måste jag ställa på hojen och hälla barnolja i hela badkaret och åla runt i så jag kommer i stället :P

Puss på skinnet :P

Ps: mormor ringde (själv!!!) och deklarerade att hon minsann blivit bortbjuden ikväll till grannarna på middag...så kunde jag kanske hjälpa o ringa hemtjänsten och avboka kvällsbesöket! Oh yes! I love it! Mormor har ett EGET socialt liv!!!!

Inga kommentarer:

 
Web Analytics